Biophilia

2023. Super 8 film transferred to digital, video installation, projection on ceramic pieces

In an exercise of speculative fabulation, we find ourselves in a world where it seems that the system model in which we lived has come to an end. A world in ruins, and a narrative that presents to us that perhaps this is a moment of possibility. A possibility that reveals itself towards the apocalyptic narratives we consume, as well as the construction of a new world based on values and stories from the past, and on the very notion of construction itself. Perhaps it is necessary to rethink the relationships, the values with which we have lived until now, and the very agents that make life possible, and focus simply on living in the ruins, together, and with joy.



Fotogramas/Stills


Biophilia is a film that places us in a world that has reached its end. It's not an imagined, fabricated, or utopian world. It is our current world. Our common world. A world in ruins, contaminated, mistreated, exhausted. A world condemned by consumption, colonialism, sexism, and extractivism. We are experiencing the crisis of capitalist modernity. This crisis is social, environmental, and psychological. The remnants of this crisis are expressed as wounds in the landscape and also mark the precarious lives of people.

However, as anthropologist Anna Tsing maintains, life can sprout in ruins. Multispecies life can proliferate in abandoned fields. Ultimately, we don't have many options other than to seek and generate life among the ruins. As Tsing argues in 'The Mushroom at the End of the World,' in order to generate life, 'the first step is to restore curiosity.' In Biophilia, artist Bárbara Sánchez cultivates curiosity in an audiovisual essay recorded in an Asturian valley where the marks of industrialization, mining, exploitation of mineral deposits, and power plants are evident. It is in this valley where Bárbara Sánchez Barroso accompanies the life of a woman who works the fields and her multispecies community.

Curatorial text by Christian Alonso






Credits:
7 min
Written by: Bárbara Sánchez Barroso, Paulius Sliaupa with Chat GPT
Sound Design: Paulius Sliaupa
Voice over: Bryony Ulyett
Color: Ben Guez
Super 8 Laboratory: CineLab Bucharest
Ceramic pieces produced and fired in Julieta Dentone's workshop

Acknowledgments: to Erundina, Rocio, Luis, and the rest of Alba Feito's family for hosting me, Paulius Sliaupa, Ben Guez, Valentina Alvarado, Alba Bresolí, Cristina Ferrández, Mara and Armando from Figal de Xugabolos, Cornelia, Diana and Rodrigo from CineLab Bucharest, David Rodríguez, and the La Panera team.



Installation views of Ecologies queer. Aberracions naturalment subversives, Centre d’Art La Panera, 202

En un ejercicio de fabulación especulativa, nos encontramos en un mundo donde parece que el modelo de sistema en el que vivíamos ha llegado a su fin. Un mundo en ruinas y un relato que nos presenta que tal vez este sea un momento de posibilidad. Una posibilidad que se revela hacia las narrativas apocalípticas que consumimos, así como hacia la construcción de un nuevo mundo basado en valores y relatos del pasado, y en la noción misma de construcción. Tal vez sea necesario replantear las relaciones, los valores con los que hemos vivido hasta ahora, y los propios agentes que hacen posible la vida, y enfocarnos simplemente en vivir en las ruinas, juntos, y con goce.




Installation views of Ecologies queer. Aberracions naturalment subversives, Centre d’Art La Panera, 2023


Biophilia es una película que nos sitúa en un mundo que ha llegado a su fin. No es un mundo imaginario, fabulado o utópico. Es nuestro mundo actual. Nuestro mundo común. Un mundo en ruinas, contaminado, maltratado, agotado. Un mundo condenado por el consumo, el colonialismo, el machismo, el extractivismo. Vivimos la crisis de la modernidad capitalista. Esta crisis es social, medioambiental y psíquica. Los desechos de esta crisis se manifiestan como heridas en el paisaje y también marcan las vidas precarias de las personas.

Sin embargo, como sostiene la antropóloga Anna Tsing, en las ruinas puede germinar la vida. En los campos abandonados puede proliferar la vida multiespecie. Al fin y al cabo, no tenemos muchas opciones más que buscar y generar vida entre las ruinas. Como afirma Tsing en "The Mushroom at the End of the World", para poder generar vida "el primer paso es restaurar la curiosidad". En Biophilia, la artista Bárbara Sánchez cultiva la curiosidad en un ensayo audiovisual grabado en un valle asturiano donde se evidencian las marcas de la industrialización, la minería, la explotación de yacimientos minerales y las centrales térmicas. Es en este valle donde Bárbara Sánchez Barroso acompaña la vida de una mujer que trabaja el campo y su comunidad multiespecie.

Texto curatorial de Christian Alonso


Biophilia (excerpt)